Våra tjänster

Vatten & Avlopp

Föreningens ledningsnät för vatten och avlopp ansluts till det kommunala nätet vid anslutningspunkten vid Odlingsdal.

Föreningen köper vatten från Kommunens vattenverk vid Läckö Slott. Förbrukningen i varje enskild fastighet mäts med vattenmätare.

Avstängningsventil finns på varje fastighet under ett metallock.

Föreningen följer livsmedelslagens krav på provtagning som vi utför fyra gånger per år, ett viktigt arbete för att garantera vattnets kvalitet i hela ledningsnätet, även i de områden som är beläget längst ut i föreningens ledningsnät.

Varje fastighet har en egen avloppsbrunn med pump som är ansluten till fastighetens avloppsledning. Avloppsvattnet pumpas till kommunens reningsverk i Spiken.

För skötsel av avloppspump se skötselanvisningar.

  • Säker och kvalitetskontrollerad vattenförsörjning
  • Enkel och trygg hantering
  • Ansvar och hållbarhet
Avloppsbrunn
Vattenmätare

Tre olika val finns:

Tjänsterna kan sägas upp med en månads varsel och kopplas in direkt. Teckna avtal eller byt tjänst via fastbit.se.

  • 1. Föreningspaket alternativ 1: Internet 250Mbit/s 

Månadspris: 299 kr/månad. Till detta pris tillkommer föreningens avgift, se nedan. 

  • 2. Föreningspaket alternativ 2: Internet 250Mbit/s med digital kabel TV, 18 kanaler

Månadspris: 399 kr/mån. Till detta pris tillkommer föreningens avgift, se nedan.

  • 3. Abonnemang med fritt val

Abonnemang från valfri leverantör görs via openbit.se
Till leverantörens priser tillkommer föreningens avgifter, se nedan.

  • IP-Telefon

IP-telefoni kan tecknas med valfri leverantör. Föreningen kan ge ett förslag som tidigare varit med i avtal quicknet.se

Bredband

Föreningen har tecknat kommunikationsavtal med Lidköping Miljö och Teknik som i sin tur har avtal med Fastbit AB . Avtalet gäller från 1 maj 2024 och tills vidare.

Kanalpaket

Anslutningsavgift till Västra Kållandsö VA

Föreningen måste ta ut avgift för att täcka driftkostnaderna som är 150 kr/månad för aktiva månader. Denna kostnad debiteras en gång per år i januari månad. Kabelbrott av olika slag är mycket kostsamt för föreningen och påverkar hundratals användare.

Fibertrådar
En avklippt fiberkabel för hundratals användare

Inkoppling av VA & fiber i fastigheten

Hjälp med inkoppling får du via våra utsedda kontaktpersoner på vår kontaktsida.

jacek-dylag-Vve7XkiUq_Y-unsplash

Redo att koppla upp din fastighet?

Behöver du mer hjälp i ditt beslut inför att gå med i VA-föreningen? Vi finns tillgängliga på telefon och email för att diskutera vidare.

0

Medlemmar